2017. szeptember 4., hétfő

Állatkísérletmentes életmód?


Sziasztok!
Mára ismét egy kicsit komolyabb témával jöttem nektek, ami arról fog szólni, hogy hogyan próbálok átállni az állatkísérletmentes életmódra, írok a dolgok miértjéről, és hasonlókról. Persze ezzel nem párhuzamos, hogy vegán életmódra is akarok váltani (na azt sosem fogom bejelenteni), ahogy fanatikus hittérítésbe se fogok kezdeni, csak szeretném nektek leírni a gondolataimat, szolidan biztatni is szeretnélek talán a dologra titeket, de igazából mindenki azt gondol a dologról, amit szeretne, senkit sem ítélek el azért, mert nem érdekli a dolog, ahogy remélem engem sem ítél el senki, mert kissé ingázok még.




Kezdjük onnan, hogy nemrégiben feljött a The Body Shop kampánya, ami arról szól, hogy tiltsuk be a kozmetikai célú állatkísérleteket. Egyébként ezt a kampányt itt tudjátok ti is aláírni, ha bármilyen szinten is hisztek abban, hogy sikerülhet sok kísérleti állatot felszabadítani. Nos pont ennél a kampány indulásánál döntöttem úgy, hogy nem csak nem írom alá, de inkább át sem állok.

Nagyon egyértelmű volt, hogy a márka a bloggerek java részét - akik elindították útján a kampányt - lefizették. Röhej volt, hogy ezeknek a bloggereknek a zöme állatkísérletes márkák termékeit használja, nem érdekli a téma, illetve elfogadnak olyan tesztelni valókat, amik állatkísérletesek. Egyszerűen itt teljesen elvesztette nálam (nálam, aki hadilábon állt, hogy letud-e mondani a kedvenc termékeiről az állatok javára) a dolog a hitelességét, és ezekről a bloggerekről zokszó nélkül le is iratkoztam.

Viszont most, hogy lecsengett ez a dolog, és több olyan videós is felhozakodott ezzel a petícióval, akik tényleg elhivatottak a dolog iránt, és nem csak a pénz miatt írták alá a petíciót, végre inspirációt éreztem arra, hogy magam is aláírjam, illetve elinduljak ezen az úton.

Meglepő módon könnyen sikerült lemondanom a Maybelline, L'Oréal, Maxfactor és hasonló márkákról, igazából idejét sem tudom mikor néztem rá utoljára a Maybelline állványra, anélkül megyek el előtte, hogy egyáltalán bármit éreznék iránta.
Viszont van pár termék, amiről egyszerűen nem tudok lemondani, és túl sok rosszat láttam már ahhoz, hogy kísérletezni akarjak. Ilyen pl. a Rimmel Lasting Finish alapozója és alapozó púdere. Ennyire jó termékeket, ilyen jó áron még nem sikerült találnom. A bőröm is szereti, tartósak, nem oxidálódnak, mattak maradnak, meg sem érzem, hogy rajtam vannak, mégis kellően fednek. Egyszerűen nem tudok róluk lemondani, mert számomra ezek jelenti Az alapozót. Viszont sok termékről, pl. Maybelline palettáról, Color Tattoo-król, L'Oréal rúzsokról úgy letudtam mondani, hogy a szemem sem rebbent, amikor elajándékoztam őket. Mondjuk egy Maybelline palettám még mindig van, de az már csak azért, hogy mindkét lakhelyemen legyen egy több funkciós nude palettám, de nem igazán szeretnék pénzt költeni, így amíg nem lesz egy lakhelyem, addig valószínűleg marad.
Van pár termék viszont, amit bár szeretek, és nem szeretnék kidobni, nem biztos, hogy valaha is újra fogom őket venni.

Ami szintén feladja a leckét, hogy bizonyos márkák saját magukat állatkísérletmentesnek állítják, de az összes kísérletes listán ott vannak, mint pl Avon. Nem tudom pontosan az Avon melyik országához tartozó hivatalos oldalán olvastam, hogy sok kérdés kapnak a témában, és ők bizony CF márka, sőt ők voltak az elsők, akik elkezdték hirdetni a dolgot. Akkor miért van ott minden listán, mint kerülendő márka?
A másik kedvencem, hogy a Sephora Collection márka némelyik oldal szerint CF, némelyik szerint pedig nem az. Most ott tartok, hogy a Sephora saját sminkmárkájától vásárolt termékeimet biztosan nem fogom kidobni, max ha elfogytak vagy megromoltak, egyrészt mert jók, másrészt mert kinek van igaza? Ha az Avon mer hazudni a világnak, akkor egy nagyobb cég miért is ne? Ki tudja, mi az igazság.
Annyit tudok tenni, hogy bár ha nem is dobok ki semmit, a továbbiakban nem vásárolok ezektől a bizonytalan márkáktól, amíg nem tisztázódnak. Bye bye Sephora Collection...

Rátérve a döntésem miértjére, az az igazság, hogy szeretem az állatokat. Nem hiszem, hogy másnak ezen felül vannak még indokai. Lehetne itt olyannal most előjönni, hogy akkor miért nem lettem még vegán és vega. Azért nem, mert egy haszonállatot (csirkét, disznót, stb) hülyeség összekeverni egy kutyával, macskával, hobbi állattal, esetleg vadállatokkal. Az megint csak egy tévhit, hogy minden üzemben kegyetlenül bánnak az állatokkal, és a saját szarjukban fekszenek. Van ilyen, de nem mindenhol léteznek barbár módszerek, pl. a nagytermelő farmokon kifejezetten szabadon éldegélnek az állatok, teljes boldogságban, mindenük megvan, nincsenek verve sem. Ahogy az is tévhit, hogy a disznó szenved és lepereg az élete filmje több percen át. A legtöbb hentes azért ennél profibb módszerekkel dolgozik, illetve az én családomban sosem volt fenszizés, de a disznót lőtték, fél percet sem szenvedett.
Ne essen félreértés, nem ítélem el a vegánokat, mert ők másképp gondolják. Azt ítélem el, hogy lassan a vegánoknak és a vegáknak is saját náci hadseregük lesz, és konkrétan késsel ront a torkodnak, hogy mekkora szégyentelen ember vagy, így ami ezt a témát illeti van bennem némi dac, így nem is feszegetem tovább. Én tiszteletben tartom mások étkezési szokásait és életszemléletét, más se kövezzen meg engem a sajátomért.

Szóval, a rövid hiszti után, ott tartottunk, hogy szeretem az állatokat. Visszakanyarodva az előző bekezdéshez is, nem az az állatkínzás szerintem, hogy kibattyogsz a hátsó udvarba, lecsapod a csirke fejét és megeszed, hanem az, amikor huzamosabb ideig különböző anyagokat injekcióznak az állatokba, vagy kenik őket minden félével, ami több nap, esetleg hét folyamatos kínszenvedésre ítéli. Az ember annyit lát a dologból, hogy jó hát kifolyt a szeme a nyúlnak, de addig mi folyt le az állatban? Mit érzett, mire gondolt? Valószínűleg halálérzete volt. Aki tudja, milyen várni a halált a saját komolyabb betegsége, esetleg egy haldokló hozzátartozó által, az tudja milyen.

Szerintem én itt fejezem be a dolgot.
Én a magam részéről átállok a CF dolgokra.

9 megjegyzés:

  1. Tiszteletre méltónak tartom a döntésed.
    A TBS kampánya és a Nicki from the Block blog (Nikit nagyon hitelesnek tartom ebben a témában is) miatt bennem is megszólalt a lelkiismeret, de ennek a gyakorlatban eddig mindössze egyetlen vásárlásban volt nyoma. Mivel én még nem tudtam ilyen szilárdan elkötelezni magam, mint te, kíváncsian várom a téma folytatását.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is sokáig vacilláltam a dolgon, aztán hirtelen jött a döntés. :)

      Törlés
  2. Azért itt vannak félrenyúlások is, pl hogy a haszonállat más, mint a többi...valahol a kutya is ehető...és igazából ebbe nem akarok itt belemenni, túl hosszú lenne, és bejegyzést akarok róla írni amúgy is...A lényeg, ha egy vegakármivel vitatkozol...a haszon állatos dolgot cseréld le valami olyanra, hogy téged nem zavar, hogy halott állatot eszel, ha tudod, hogy az állat nem szenvedett előtte - vagy hasonló, engem világéletemben zavart a halott állat evés, szóval sose ettem, szóval ezt neked kell tudnod, miért eszed meg...De mi hiszünk abban, hogy minden állat ugyanannyit ér, és ugyanannyira helytelen - kulturális háttértől függetlenül (kínai kutyaevés, indiai szent tehén, véres szájjal köpködés a kutyaevőkre, de tehenet lehet enni) - bármelyiknek elvenni az életét...mert az állat magát csak élőlényként érzékeli, nem haszonállatként...ez csak egy kifejezés, amit az embert talált ki rá, hogy alátámasszon egy gyilkosságot...És sokkal könnyebb elfogadnunk az, ha nem zavar a "gyilkosság" (ez egy személyes vélemény/döntés, amit nincs joguk felülbírálni), mint azt, hogy utólag rájuk húzott fogalmakkal magyarázol gyilkosságot (mert mindkét állat ugyanolyan élőlény, ugyanolyan joggal az élethez, hiába teszik külön csoportba az EMBEREK). Kivéve, ha vegán térítőd van, az csak a magáét fogja fújni...
    Amúgy ha érdekel, a vegánok szerint mi is gyilkosak vagyunk, de bennünk van potencia a javulásra - a húsevők viszont ott rúgnak belénk, ahol csak tudnak, és még arra se veszik a fáradtságot, hogy felfogják a különbséget a veganizmus és a vegetarianizmus között...A mondanivalójuk szempontjából mindegy mondjuk, de ha már felülbírálják egy döntésemet, akkor az én döntésemet bírálják felül, és ne "hülye vegán" legyek, aki "mást gondol, mint ők", hanem "hülye vegetáriánus". :/

    Viszont kíváncsi leszek, hogy idetéved-e egy szuperérzékeny vegán - az emberek "túlérzékenységéről" is szeretnék majd írni, borzasztó - és szépen megsértődik mindenen, amit írtál...Viszont, amíg nem ér ide, addig leírom én: semmi offenzív nem volt az írásodban, és ha bárki bármit magára vesz belőle, azzal nem éri meg vitáznod, mert nem fogja akarni megérteni az álláspontodat. (Elég sok ilyet láttam az utóbbi időkben is. És lehet a hozzászólásom hamarabb meg fog sérteni valakit...bocsi, mindenki!) :D

    A bejegyzésre: az AVON elég kétszínű cég...ezért végeztem velük...ha jól tudom, forgalmaznak Kínában, az amerikaiaknál pedig törvényben van foglalva, hogy a fényvédőket tesztelni kell állatokon, és abban viszont biztos vagyok, hogy az AVON árulja a fényvédőit odakint (a Lush pl ezért nem árul ilyen termékeket ott, mert nem hajlandó tesztelni állatokon).
    És igen, elsőkként harcoltak ellene, volt is egy kis nyuszi a katalógus hátán régen (jelezve, hogy CF termékekről van szó), de aztán a kis nyuszi eltűnt - és nem hiszem, hogy azért, mert elfelejtették onnantól rányomni. Meg ne felejtsük el, hogy a L'oréal is nagyon sokáig a PETA listáján volt, és harcolt a kísérletek ellen, de hát a profit fontosabb, mint az állatok, és a kínai piacra szükségük van.

    Amúgy én nagyon kíváncsi lennék még így is, hogy a múltkor láttam a szelektálós videókat, egy mennyire kegyetlen a sminkkollekcióm bejegyzésre vagy videóra. :)
    Illetve örülök, hogy végül erre billent a mérleg! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megvan az oka, hogy miért írtam így a dolgokat, meg van az oka, miért nem írom át. Tettek azért a fanatikus vegánok, amiért azt sem érdekel, ha jön itt egy a hatalmas életérzésével, és besértődik. Ha elém áll egy tucat, és elkezd csesztetni, akkor ne várják, hogy kedvesebb legyek azokkal, akik szintén bűnnek érzik, hogy húst eszek. Ha pokolra jutok akkor oda, ahhoz sincs semmi közük, de azért beleszólnak... Nem a vegánságot szólom le, meg a vegánokat sem, de bizony be kell ismerni, hogy van az a csoport, aki neki támad embereknek, rosszabb ez lassan, mint a vallásháború.

      Szerintem lesz valami sminkkollekciós dologról videó karöltve az állatkísérlet mentességgel és a minimalizmussal, de nem ígérem mostanra, még tombol a vizsgaidőszak, és még át kell gondolnom a dolgokat. Blogolni merek hirtelen indulatok alapján, videózni inkább nem. :D

      Törlés
  3. Szerintem az állatkísérletes, illetve az eszel-húst-nem-eszel-húst dolognál nincsen bonyolultabb kérdéskör a világon.

    Bár én abszolút nem sminkelem magam, nyilván használok kozmetikai termékeket, és bizony bennem is felvetődött már, hogy jó lenne tudatosabban vásárolni, utánanézni, mely márkák vannak bizonyítottan mellette és ellene, jó is, hogy most írtál erről, mert most már tényleg komolyabban ráfekszem a témára.

    A petíciót én is láttam, alá is írtam, ugyanakkor itt egy másik nagyon nehéz kérdés, amit biológusként nagyon is szem előtt van, mégpedig az állatkísérletek a tudomány érdekében c. témakör. Amíg már be van bizonyítva, hogy lehet kozmetikai termékeket létrehozni állatkísérletek nélkül is, addig sajnos a tudományban erre igenis szükség van (hosszú és bonyolult téma, ha valaki ezen triggerelődik, privátban ki tudom fejteni részletesen). Ezen nézetem ellenére (hogy ezt max úgy lehet kikerülni, hogy kísérleti állatok helyett mondjuk elítélteken végzik ugyanezeket a kísérleteket), azt mondtam, hogy elmegyek mikrobiológia specializációra, és soha nem megyek olyan laborba, ahol nekem kell állatokon kísérleteznem (szervezettan, idegtudomány, stb. laborok). Komoly etikai szabályozások vannak egyébként az labor állatkísérletekre, de hazudnék, ha azt mondanám hogy mindenhol 100%osan betartják ezeket.

    Nagyon mélyen bele lehet merülni abba a témába is, hogy gyilkosok vagyunk mert hús eszünk, stb., viszont akármennyire is belemerülünk egy hasonló témájú habzó szájú vitába, egy dolog tény: az ember igenis mindenevő, és nagyon is beletartozik a hús az étrendjébe, csak aki ellógta vagy kettesre zárta a középsulis bioszóráit, hisz el olyan f*szságokat, amik a neten terjednek, hogy "az emberi emésztőrendszer jobban hasonlít a zsiráféhoz mint az oroszlánéhoz", egy nagy fenéket. És ugye arról nem is beszélve, hogy fehérje és fehérje között is hatalmas különbségek vannak. Sokan azzal jönnek, hogy vagyunk már annyira fejlettek, hogy hús és tejtermékek nélkül is gondoskodni tudjunk a fehérjebevitelről, de ez sem igaz, egész egyszerűen azért, mert a 20 féle esszenciális aminosavhoz nem lehet csak zöldségekből hozzájutni. Egyáltalán nem véletlen, hogy hosszabb távú veganizmus/vegetarianizmus után jönnek elő a hiánybetegségek. Tisztelem egyébként azokat, akik belevágnak a húsmentes étrendbe, de azért gyilkosozni, mert valaki inkább az ösztön-szintű biológiai igényeinél marad, az túlzás.

    Egyszer egy valamilyen állattenyésztői mérnökivel vagy hasonló végzettséggel rendelkező lány bekommentelt valahova, hogy rengeteg üzemlátogatáson volt, és ezek a szintén neten terjedő borzalmak és általánosítások, amiket vetítenek az emberek elé a húsipari üzemekről, legtöbbször túlzóak és végletesek, egyszerűen mert ott is komoly szabályozások vannak ha más nem, legalább a higiéné miatt. Én inkább arra fektetnék nagyonn hangsúlyt, hogyha az emberi szervezet amúgy is igényli a húst, és sokan bizony kielégítik ezen igényüket, a húsukért tartott állatok életét és tartáskörülményeit biztosítják sokkal jobban, mert szerintem sem azzal van a baj, hogy szenvedés nélkül pár mp alatt véget vetnek az életének, hanem hogy addig hogy élt szerencsétlen.
    A háziállat-haszonállat kérdés megint más tészta, mert tényleg kultúra-függő, sőt, európában ugye a nyúl is haszonállat, mi mégis háziállatként tartjuk, és teljesen komolyan mondom, hogy egy nyuszinak minimum olyan személyisége van, mint egy kutyának vagy macskának, valószínűleg sok más haszonállattal is ez a helyzet.

    Egy szó mint száz, mindenkinek azt az elvet kéne követni, hogy tiszteletben tartani a másik döntését, esetleg normális keretek között vitát folytatni róla, de ezeket a hittérítéseket meg "gyilkosvagy" dolgokat már komolyan én se bírom elviselni :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az kimaradt, hogy most nyilván általánosságban beszéltem, ismerek is jófej vegánokat, de a neten (fb-kommentekben) néha nagyon szélsőséges esetekkel lehet találkozni... :)

      Ami még eszembe jutott, hogy a szélsőséges-ahúsevőkgyilkosok-emberek hogyan definiálnák a gyilkosságot? Gyilkosság az, ha vki elveszi más életét, mindegy hogy ember vagy állat? Nincs-e különbség aközött, ha valaki azért öl mert kedvét leli benne vagy azért, hogy alapvető táplálkozási igényeit elégítse ki? (Szerintem itt a fő különbség). De ha meg nincs különbség, akkor a húsevők is mind gonoszok? De ez már csak zárójeles dolog, ami mindig eszembe jut, ha ezt a szót látom meg olyan emberekre rámondani akik saját kezűleg bármilyen gerinces állat életét képtelenek elvenni.

      Törlés
    2. Pont a gyógyszeripari és biológiai állatkísérletek miatt túl komplex ez a téma. A gyógyszeriparra külön törvényezés van, ott kötelező az állatkísérlet, a biológiai meg hát istenem... úgy gondolom, hogyha valamilyen célt szolgál az állatkísérlet, amivel embereket gyógyíthatunk, vagy a tudományt vihessük előre, akkor megbocsájtható.

      Egyébként nem csak kozmetikumok lehetnek állatkísérletek, hanem mondjuk háztartási szerek, pl. Airwick és Glade visszakézből az. Vagy mondjuk a női higiéniában is van, pl. Always, O.B. (az O.B.-t inkább el sem képzelem), szóval a téma azt is érint, aki nem kimondottan kedvelője a kencézésnek.

      Én nem tartom magam gyilkosnak azért, mert húst eszek. Pont én is gondolkodtam, hogy a céltalan öldöklés, hobbi vadászat miért egyenlő azzal, hogy nemes cél érdekében "ölünk", pl. a birkákat teljes egészében fel lehet használni. Húsukat esszük, gyapjúból pulcsi, bőrükből meleg kabát... Mindig az ősember táplálkozásával jönnek elő. Nos, az ősember is leölt állatokat, megette, a bőrüket pedig hordta, vagy épp azzal takarózott.
      Nem szabadna a hobbi célú vadászatot összekeverni a haszonnal.
      Az emberi szervezetnek pedig igenis kell valamennyi hús. Sajnos a magokban lévő fehérje tényleg soha nem lesz olyan, mint a húsban lévő... arról nem is beszélve, hogyha tele is eszi magát az ember zöldséggel meg gyümölccsel, akkor fél óra múlva éhes lesz... én bár is megvagyok halva éhen, a hangulatom szörnyű, és arra sincs erőm hogy a másik szobába átkússzak, szóval még azt sem lehet mondani, hogy ki sem próbáltam, és úgy tartom helytelennek. :D

      Mindegy is én mit gondolok, mindenkinek a saját örömére kellene ennie, azt ami neki jól esik, és nem szabadna beleszólni más étrendjébe, pláne fejét venni érte, amire sajnos sok példa van. És igen, vannak nagyon jó fej vegák és vegánok is. :)

      Törlés
    3. Ahol van állatkísérlet a biológián belül, ott is valamilyen klinikai vonzata van, és közvetetten a gyógyítást segíti elő, különböző betegségek, autoimmun folyamatok megértéséhez, hogy később a gyógyszeripar pl tudja, egyáltalán mivel állunk szemben és hogy lehet ezt orvosolni.

      "Egyébként nem csak kozmetikumok lehetnek állatkísérletek, hanem mondjuk háztartási szerek, pl. Airwick és Glade visszakézből az. Vagy mondjuk a női higiéniában is van, pl. Always, O.B. " -> ezt nem is tudtam :OO

      Törlés
    4. Én is csak pár órája olvastam. :/ Az O.B. nem kötelező darab itthon, de mondjuk az Alwayst szerettem...

      Törlés